Κριτική: «Μια φωνή κι ένα ψέμα» Όταν ο Σαίξπηρ συναντά τον Κοκτώ - e-Stage.gr
Nov 24, 2017 Last Updated 12:49 PM, Nov 25, 2017

Κριτική: «Μια φωνή κι ένα ψέμα» Όταν ο Σαίξπηρ συναντά τον Κοκτώ

Ο εξαιρετικός και πολυαγαπημένος μονόλογος του Ζαν Κοκτώ όπως δε τον έχουμε ξαναδεί.

Το έργο γράφτηκε γύρω στο 1928 και πρωτοπαίχτηκε στο Παρίσι το 1930. Ο Γάλλος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, ο πολυπράγμων καλλιτέχνης του μεσοπολέμου με έμφαση στο ψυχολογικό θέατρο, μας χάρισε ανεκτίμητους θησαυρούς. Όπως την Ανθρώπινη φωνή.

Πηγαίνοντας πολύ πίσω στην ιστορία, σε έναν άλλο σπουδαίο συγγραφέα τον Σαίξπηρ, στεκόμαστε σε μία από τις κωμωδίες του που όμως αναδείχτηκε για τις δραματικές της σκηνές. Ο λόγος για τον Έμπορο της Βενετίας που γράφτηκε γύρω στο 1597. Κοινό σημείο είναι η θυσία του ενός άντρα για να αποκτήσει ο δεύτερος (εραστής) μια κοινωνική θέση με το να παντρευτεί μια γυναίκα. Θέματα που αποσιωπούνται και παραλείπονται μα που κάποτε έρχονται στο φως..

Και ερχόμαστε στον Κύριο Α και στον κύριο Β. Είτε λέγονται Αντόνιο και Μπασάνιο είτε είναι ανώνυμοι, είναι το κλειδί της ιστορίας, της έμπνευσης και του αποτελέσματος αυτής της παράστασης. Τα πρωτότυπα κείμενα και η μετάφραση του Γιώργου Ξενία και η ευρηματική σκηνοθεσία του Βασίλη Νικολαϊδη συντελούν σε μια εξιλέωση, σε μια παράσταση χωρίς ενοχές με άριστη ατμόσφαιρα δωματίου. Αν κάποιους ξενίσει αυτή η προσέγγιση ας υπενθυμίσουμε ότι είναι η πρωτόλεια που ο ίδιος ο Κοκτώ δε τόλμησε να φανερώσει στη σκηνή. Η αγάπη και ο έρωτας δεν έχουν φύλο.

Ο σκηνικός χώρος και τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ σε προδιαθέτουν σε ένα κλίμα όχι κλειδαρότρυπας αλλά που στη συνέχεια σε αφορά. Στο πρώτο μέρος ο διάλογος των δύο αντρών προετοιμάζει το έδαφος του μονολόγου που επακολουθεί. Οι δύο εραστές βιώνουν έναν χωρισμό. Προσπαθούν να περάσουν μια τελευταία νύχτα μαζί που με δύναμη ψυχής την αρνούνται. Η εσωτερική ένταση κυριαρχεί. Κάποιος φαίνεται να αγαπάει πιο πολύ. Κάποιος άλλος να θέλει να προχωρήσει τη ζωή του τελείως διαφορετικά και ταυτόχρονα να αναρωτιέται πώς γίνεται να αγαπάς δύο ανθρώπους. Ο ένας μέσα στο πόνο καταφέρνει να δείξει κατανόηση, ο άλλος παλεύει με τη συνείδηση και θέλει κάποτε να φανερώσει τη μισή έστω αλήθεια για να απαλλαγεί.

Ο σπαραχτικός μονόλογος του Κοκτώ διαμορφωμένος στο σήμερα σε κάποια σημεία, σε αφήνει άναυδο από τον Θανάση Κουρλαμπά. Η ερμηνεία του ξεπερνά τη προσδοκία. Πόσο δύσκολο είναι να μιλάς μόνος σε ένα τηλέφωνο κι ο θεατής να νομίζει κάποια στιγμή ότι ακούει μια άλλη φωνή στην άκρη του τηλεφώνου. Αυτή είναι η μαγεία της πειθούς. Η απόγνωση και τα εμπόδια είναι όλα ορατά. Ο Κωνσταντίνος Αρνόκουρος επίσης αριστοτεχνικός.

Μία εφευρετική σκηνή είναι αυτή που φωτίζεται η τηλεφωνική συνομιλία σε δύο επίπεδα. Εκεί όπου η φαντασία συναντά τη μισή αλήθεια. Εκεί εμφανίζεται και η αγαπημένη του κυρίου Β (Κική Σταυριανίδη) όπου μες στην απλότητά της δικαιολογεί την απολογία του στο τέλος για το ψέμα που δε μπορεί να συνεχιστεί αλλά και που πάλι δε μπορεί ποτέ να είναι η απόλυτη αλήθεια.

Η φωνή, σβήστηκε. Δε ξέρουμε τι απέγινε. Ήταν κυρίαρχη του παιχνιδιού, έδωσε ό, τι είχε, πάλεψε να μην αυτοκαταστραφεί. Τελικά επικράτησε η επιβίωση. Η αναγνώριση στη κοινωνία που δημιουργεί και καταργεί.

Για έναν jean Cocteau όπως θα το ονειρευόταν κι ο ίδιος, Μια φωνή κι ένα ψέμα στο θέατρο Αλκμήνη κάθε Σάββατο στις 18.30 και Κυριακή στις 21.30. Καλή θέαση.


Στηρίξτε μας με το like σας!!!

Ακολουθήστε μας