Sidebar

ΣΗΜΕΙΩΣΗ! Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies και παρόμοιες τεχνολογίες.

I understand

Ο συγκλονιστικός αγώνας τένις το 1973 ανάμεσα στην Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Μπίλι Τζιν Κινγκ (Έμμα Στόουν) και τον πρώην Πρωταθλητή και κατά συρροή γυναικά, Μπόμπι Ριγκς (Στιβ Καρέλ) έμεινε στην ιστορία ως η Μάχη των Φύλων κι έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή, οπτικοποιημένα αθλητικά event όλων των εποχών. Ο αγώνας έπιασε τον παλμό της εποχής και πυροδότησε μία παγκόσμια συζήτηση πάνω στο θέμα της ισότητας των φύλων, προωθώντας έτσι το φεμινιστικό κίνημα.

Add a comment

Το Baby Driver είναι μία εκρηκτική διασταύρωση κινηματογραφικών ειδών δια χειρός του ταλαντούχου σεναριογράφου/σκηνοθέτη Edgar Wright (Shaun of the Dead, Hot Fuzz), μια ταινία απίστευτα διασκεδαστικής δράσης και μουσικής.

Add a comment

Πόθος, πάθος, έρωτας, προδοσία. «Ο Πυρετός της Τουλίπας» καλλιεργεί τον έρωτα ανάμεσα στην Αλίσια Βικάντερ και τον Ντέιν Ντε Χάαν, σε μία ταινία σπάνιας ομορφιάς κι ευαισθησίας!

Add a comment

Η σκηνοθέτης του αγαπημένου Bend it Like Beckham, Gurinder Chadha, παρουσιάζει μια συναρπαστική ιστορία που ξετυλίγει τα γεγονότα του τελευταίου εξάμηνου της βρετανικής κυριαρχίας στην Ινδία, με επίκεντρο τον χαρισματικό και ευφυέστατο αντιβασιλέα της Ινδίας, Λόρδο Mountbatten.

Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο εξαιρετικός Hugh Bonneville του πολυαγαπημένου Downton Abbey, και η σταρ του X-Files Gillian Anderson. Γυρισμένη στην Ινδία, αυτή η επιβλητική κινηματογραφική υπερπαραγωγή διαδραματίζεται στην πολυτελή οικία του Αντιβασιλέα και παρακολουθεί τις ιστορικές ζυμώσεις που διχοτόμησαν τη χώρα, ενώ παράλληλα μας φέρνει κοντά στις ανθρώπινες ιστορίες πίσω από τα μεγάλα γεγονότα.

Σύνοψη:

1947. Ο Λόρδος Mountbatten είναι ο τελευταίος Αντιβασιλέας της Ινδίας. Αποστολή του να παραδώσει την Ινδία πίσω στον λαό της. Τους έξι τελευταίους μήνες της αγγλικής κυριαρχίας, στην οικία του Αντιβασιλέα συνυπάρχουν οι βρετανοί αποικιοκράτες με το υπηρετικό προσωπικό που απαρτίζεται από  5.000 ινδουιστές, μουσουλμάνους και σιχ.  Οι φιλονικίες για το μέλλον της χώρας εξαπλώνονται σε όλα τα μέτωπα του σπιτιού.

Η Ιστορία γράφεται από τους νικητές

Η διχοτόμηση της Ινδίας σε δύο αυτόνομα κράτη, το 1947, ήταν μέρος της ζωής της σκηνοθέτη Gurinder Chadha. Παρ’ όλο που μεγάλωσε στο Δυτικό Λονδίνο και γεννήθηκε στο Ναϊρόμπι της Κένυα δεκατρία χρόνια μετά το αμφιλεγόμενο Σχέδιο Mountbatten -που κατέληξε στην ίδρυση δύο κυρίαρχων κρατών, της Ινδίας και του Πακιστάν-, η δημιουργός  περιγράφει τον εαυτό της ως κάποια που μεγάλωσε στη σκιά της διχοτόμησης.

Οι πρόγονοι της Chadha ζούσαν στους πρόποδες των Ιμαλαίων, οι οποίοι τώρα ανήκουν στο Πακιστάν. Οι παππούδες της έζησαν τις ταραχές ανάμεσα στους μουσουλμάνους, τους ινδουιστές και τους Σιχ, που κατέληξαν στη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση που έχει δει ο πλανήτης μας. Γύρω στα 14 εκατομμύρια άνθρωποι εκτοπίστηκαν και σχεδόν 1 εκατομμύριο πέθανε. Η ανεξαρτησία της Ινδίας ήταν λόγος για γιορτή, όπως και η δημιουργία του Πακιστάν - αλλά η διαδικασία που ακολουθήθηκε προκάλεσε φοβερό πόνο σε πολλούς ινδουιστές, μουσουλμάνους και Σιχ.

Η σεναριογράφος και σκηνοθέτης είχε εκφράσει τις προσωπικές της εμπειρίες στις ταινίες της με αποκορύφωμα το εισπρακτικά επιτυχημένο Bend It Like Beckham. Οι τραγικές όψεις της καταγωγής της ήταν κάτι που είχε αφήσει πίσω της, γιατί όπως λέει και η ίδια «είναι πολύ σκοτεινές και τραυματικές».

Το 2005 πήρε μέρος σε ένα πρόγραμμα του BBC με τίτλο Who Do You Think You Are?, που εξερευνά το οικογενειακό δέντρο των προσκεκλημένων. «Ήμουν ιδιαίτερα επιφυλακτική για τα συναισθήματα μου σε σχέση με το Πακιστάν» θυμάται. «Στο πρόγραμμα, όταν φτάνω στο Πακιστάν, λέω ότι προτιμώ να αναφέρομαι σ΄ αυτό ως Ινδία πριν τη διχοτόμηση. Αλλά ήμουν στο Jhelum και προσπαθούσα να βρω το σπίτι του παππού μου και τελικά το βρήκα με τη βοήθεια των ανθρώπων που τώρα ζουν εκεί». Η Chadha έμεινε άφωνη από τη ζεστασιά και τη γενναιοδωρία τον Πακιστανών που συνάντησε. «Ρωτούσα αν ήξεραν τον παππού μου και πότε ήρθαν σε αυτό το μέρος. Και όλοι απαντούσαν το 1947. Οπότε κατάλαβα ότι ολόκληρη η Σιχ κοινότητα είχε εξοριστεί από το Πακιστάν και είχε αντικατασταθεί με μία άλλη κοινότητα, όπως και η νέα Μουσουλμανική κοινότητα είχε εξοριστεί από την Ινδία και τα σπίτια των προγόνων της».

Αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους φόβους της και να κάνει μία ταινία για την ιστορία της χώρας της. «Ήθελα να καταλάβει το κοινό τι σήμαινε όλο αυτό για τους απλούς ανθρώπους». Έτσι, προέκυψε η ιδέα να πει την ιστορία μέσα από το παλάτι του Αντιβασιλέα με τις διαπραγματεύσεις στον πάνω όροφο και τις ιστορίες των καθημερινών ανθρώπων στον κάτω όροφο. «Το παλάτι του Αντιβασιλέα είναι ένας χαρακτήρας από μόνος του» λέει η σκηνοθέτης. «Πήρε 17 χρόνια να χτιστεί και είχε επιβλητική αρχιτεκτονική για να εκφράζει τη δύναμη του ιμπεριαλισμού και να προκαλεί δέος. Είμαι σίγουρη ότι όταν ολοκληρώθηκε το 1929, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι σε λιγότερο από 20 χρόνια θα ήταν η οικία του πρώτου Προέδρου της Ινδίας. Είναι μάλιστα το μεγαλύτερο οίκημα επικεφαλής κράτους στον κόσμο!».

«Μεγάλωσα στην Αγγλία και αυτό που μας έλεγαν είναι ότι το 1947, μετά από πολύχρονη μάχη για την ελευθερία με αρχηγό τον Ghandi, οι Βρετανοί ήθελαν να επιστρέψουν την Ινδία στο λαό της και έστειλαν τον Mountbatten για να το κάνει αυτό κι ότι εμείς αρχίσαμε να τσακωνόμαστε μεταξύ μας» συνεχίζει η σκηνοθέτης. «Εξαιτίας αυτού, ο Mountbatten δεν είχε άλλη επιλογή από το να χωρίσει την χώρα. Οπότε με έναν τρόπο, η διχοτόμηση ήταν δικό μας λάθος. Αυτή είναι η εκδοχή που επικρατούσε. Αλλά αν δεις τις αποδείξεις, αυτή είναι μια μονόπλευρη ερμηνεία».

Η ταινία ξεκινάει με τη φράση: Η Ιστορία γράφεται από τους νικητές.

«Η πρόθεση μου ήταν να εξετάσω πως κάποιος σαν εμένα μπορεί να δει τις νέες ιστορικές αποδείξεις και να εξερευνήσει μια εναλλακτική ιστορική αφήγηση». Άλλωστε, η Chadha έχει εργαστεί στο παρελθόν ως δημοσιογράφος στο BBC, οπότε ένιωσε έντονα την ευθύνη να κάνει σωστή έρευνα και να καταγράψει τα γεγονότα σωστά. Η συγγραφή του σεναρίου ήταν ένα αποκαλυπτικό ταξίδι από μόνη της.

Περάσματα στην Ινδία

Αρχικά, η πρωταρχική πηγή που αξιοποίησε η Chadha και ο συν-σεναριογράφος Paul Mayeda Berges (που είναι και ο σύζυγος της), ήταν το «Freedom At Midnight» (1975). «Το χρονικό των Larry Collins και Dominique Lapierre για τον τελευταίο χρόνο της Βρετανικής Κυριαρχίας είναι το πιο επιδραστικό βιβλίο για τη διχοτόμηση» λέει η Chadha, της οποίας ο πατέρας το αγαπούσε πολύ και το είχε πάντα στη βιβλιοθήκη του.

«Περάσαμε δύο χρόνια να γράφουμε το σενάριο βασισμένο στο βιβλίο αυτό» εξηγεί. «Και μια μέρα σε μία εκδήλωση, μίλησα με τον Πρίγκιπα Κάρολο, που είναι ανιψιός του Mountbatten, και του είπα ότι κάνουμε αυτή την ταινία. Αμέσως μου είπε ότι πρέπει να διαβάσουμε το «The Shadow of the Great Name», γραμμένο από τον προσωπικό βοηθό του Mountbatten, τον Narendra Singh».

Από ένα παράξενο γύρισμα της τύχης, λίγες μέρες μετά, η Chadha συνάντησε έναν ανερχόμενο Ινδό ηθοποιό που τύχαινε να είναι ο γιος του Narendra Singh και την αναζήτησε. «Μου είπε ότι πατέρας του είχε γράψει ένα βιβλίο για τον Διαχωρισμό και μου το έδωσε». Χρόνια μετά, ο ηθοποιός θα έπαιρνε τον ρόλο του προσωπικού βοηθού του Mountbatten στην ταινία.

Ακολούθησε η συνάντηση με τον συγγραφέα Narendra Singh, που ήταν πια καταξιωμένος διπλωμάτης. Ο συγγραφέας είχε βρει πολύτιμα έγγραφα από το 1945 μέχρι το 1947, που αποκάλυπταν ότι υπήρχε μεγάλη ανησυχία για την παράδοση της Ινδίας στο λαό της, καθώς και το ότι υπήρχε ενδιαφέρον να εγκαταστήσουν στρατιωτικές βρετανικές βάσεις στη βόρεια Ινδία. Είχε βρει έναν χάρτη του διαχωρισμού από τη βρετανική κυβέρνηση ήδη από το 1946. Το συμπέρασμα που είχε βγάλει ο συγγραφέας ήταν ότι παρ’ όλο που δημόσια η Μεγάλη Βρετανία φαινόταν ουδέτερη, μυστικά υποστήριζε τη διχοτόμηση για να προφυλάξει τα πετρέλαια στον Περσικό κόλπο, μπλοκάροντας την πρόσβαση της Σοβιετικής Ένωσης που ίσως να αναζητούσε η μόλις ανεξάρτητη αριστερίζουσα Ινδία. Η θεωρία ήταν ότι οι Βρετανοί θα υποστήριζαν τη δημιουργία μιας πατρίδας για τους Μουσουλμάνους ξεχωριστά από την Ινδία και ότι αυτή η νέα χώρα θα ήταν υπόχρεη στη Βρετανία και θα προστάτευε τα ενδιαφέροντα των Βρετανών στην περιοχή. Όμως, ο συγγραφέας ήταν πεπεισμένος ότι ο Mountbatten δεν ήταν ενήμερος ότι η διχοτόμηση ήταν το προτεινόμενο σχέδιο για πολλούς από τη βρετανική κυβέρνηση.

«Αυτή η αποκάλυψη έδωσε άλλη κατεύθυνση στο σενάριο» επισημαίνει η Chadha. «Φέραμε στην ταινία  τη συν-σεναριογράφο Moira Buffini (Jane Eyre) και μαζί αποδώσαμε έναν Mountbatten που δεν ήταν ο μακιαβελικός αρχιτέκτονας της διχοτόμησης, αλλά ένας άντρας που αιχμαλωτίστηκε σε ένα μεγάλο πολιτικό παιχνίδι».

Εκτός από τον Mountbatten, η Chadha ήθελε να εξασφαλίσει ότι όλοι οι πρωταγωνιστές θα είχαν δίκαιη αντιμετώπιση. «Δούλεψα πολύ σκληρά για να είμαι σίγουρη ότι ούτε Ινδοί, ούτε Μουσουλμάνοι, ούτε Σιχ δεν θα ήταν οι μόνοι υπόλογοι για τη βία. Η βία φούντωσε από όλες τις μεριές. Ήθελα το μήνυμα της ταινίας να μιλάει για συμφιλίωση στους Πακιστανούς, τους Ινδούς και τους Βρετανούς. Να μιλάει στην καρδιά και στο μυαλό. Για να αγγίξεις ένα ευρύτερο κοινό, πρέπει να διασκεδάζεις, όχι μόνο να εκπαιδεύεις. Για αυτό έπλεξα μαζί με τα πολιτικά γεγονότα και μια ιστορία αγάπης - ούτως ή άλλως όταν ο κόσμος καταρρέει, η ζωή συνεχίζεται, οι καρδιές των ανθρώπων αντέχουν τον πόνο και έχουν μεγάλη ικανότητα για αγάπη».

Το παρελθόν έγινε παρόν

Για να ζωντανέψει το πολύπλοκο σενάριο της Chadha με πυλώνα τον ηθοποιό που θα υποδυόταν τον Dickie Mountbatten, χρειαζόταν μια εντυπωσιακή, γοητευτική και δυναμική παρουσία. Στο μυαλό της, κανείς δεν τον εκπροσωπεί καλύτερα από τον Hugh Bonneville, που είναι γνωστός ως πρωταγωνιστής της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς Downton Abbey.

«Έχει αυτή τη φοβερή βρετανική ποιότητα του να είναι συμπαθητικός και την ίδια στιγμή αρχηγός» λέει η Chadha. «Έχει αυτοπεποίθηση, αλλά τον ενδιαφέρει η ηθική και η δικαιοσύνη ή το πώς πρέπει να είναι τα πράγματα». Η ίδια η Lady Pamela Mountbatten ήταν πολύ ευχαριστημένη με την επιλογή του ηθοποιού. «Ήταν πολύ ενθουσιασμένη», λέει η Chadha. «Παρ’ όλο που είπε ότι ο πατέρας της ήταν λίγο πιο αδύνατος από τον Hugh!»

Η Gillian Anderson υποδύεται τη σύζυγο, Edwina Mountbatten, μια επίσης συναρπαστική και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα. «Η Gillian είναι μια καταπληκτική ηθοποιός» σχολιάζει η σκηνοθέτης. «Έγινε ο ρόλος της, κουνούσε το κεφάλι με τον ίδιο τόπο και περπατούσε με τον ίδιο τρόπο».

Οι δύο ηθοποιοί, η Andersen και ο Bonneville έχτισαν μια χημεία που η σκηνοθέτης πιστεύει ότι τους έκανε να φαίνονται σαν ζευγάρι που είναι παντρεμένο χρόνια, μέχρι και στις εντάσεις μεταξύ τους. «Ήταν σίγουρα πιο πολιτικοποιημένη από εκείνον και τον έσπρωξε στο να ασχοληθεί με τα προβλήματα της Ινδίας» σχολιάζει η σκηνοθέτης.

Για τους άλλους ρόλους-κλειδιά, τον Lord Ismay (που προτιμούσε τη διχοτόμηση) και τον Cyril Radcliffe (επικεφαλής της επιτροπής για το πέρασμα στην ανεξαρτησία χωρίς όμως να πιστεύει ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό), η Chadha επιστράτευσε τους βετεράνους Michael Gambon και Simon Callow, αντίστοιχα. «Θεώρησα ότι θα ήταν θρίαμβος να παίξει ο Michael τον διφορούμενο ρόλο στην ταινία γιατί το κοινό τον λατρεύει. Ήταν καταπληκτική συνεργασία. Και ο Simon ήταν φοβερός στον ρόλο ενός άντρα σε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση».

Για τον εμβληματικό ρόλο του Gandhi, η σκηνοθέτης επέλεξε τον Neeraj Kabi που μεταμορφώθηκε θεαματικά, ενώ δεν βγήκε από το πετσί του ρόλου καθόλου. «Πολλά άτομα από το συνεργείο μου έλεγαν ότι είναι πιο Gandhi από τον Gandhi! Μιλάμε για μεταμόρφωση. Όταν μπήκε με τα γυαλιά, όλοι σιώπησαν και κάπως υποκλίθηκαν. Ο Neeraj έγινε Gandhi και το να έχουμε τον Gandhi στο γύρισμα ήταν κάπως ανακουφιστικό. Μέσα στο χάος ήταν η ηρεμία, κάτι που ο ίδιος ο Gandhi εξέπεμπε» διηγείται η σκηνοθέτης.

Παραλειπόμενα

Η παραγωγή είχε πρόσβαση στο πραγματικό παλάτι του αντιβασιλέα που τώρα είναι η κατοικία του προέδρου. Αυτό αποδείχθηκε πολύτιμο όταν χρειάστηκε να φτιάξουν τα κουστούμια του προσωπικού, μια και όταν η σκηνοθέτης και η ομάδα της περιηγήθηκαν στο κτίριο και συνάντησαν μέλη του προσωπικού, ανακάλυψαν ότι κάποιοι ήταν ντυμένοι με τις ίδιες στολές του 1947.

Η σκηνή-ορόσημο της ταινίας που δείχνει τους Mountbatten με όλο το προσωπικό τους στα σκαλιά του Παλατιού ήταν ένας άθλος. «Αυτή η σκηνή ήταν κάτι που ήθελα να κάνω, αλλά εκείνη τη μέρα είχαμε μόνο 10 λεπτά» αναπολεί η σκηνοθέτης. «Τελειώναμε μια μεγάλη μέρα γυρίσματος και είχαμε να τοποθετήσουμε 500 ανθρώπους. Όλοι έλεγαν ότι δεν θα προλάβουμε. Αλλά εγώ έβαλα τις φωνές και τους είπα να πάρουν θέση! Η Gillian φορούσε ρούχο από προηγούμενη σκηνή και άλλαζε ρούχα πίσω από έναν θάμνο στους κήπους. Μπήκε στο κάδρο και ακόμα ανέβαζε τη φούστα της. Ο Διευθυντής Φωτογραφίας ήταν έτοιμος και το κάναμε!».

Η ταινία κλείνει με μια φωτογραφία της οικογένειας της σκηνοθέτιδας που με έναν τρόπο εκπροσωπεί τα γεγονότα που αφηγείται η ταινία και δίνει έναν πραγματικά προσωπικό τόνο στο φιλμ. Η απόφαση για το φινάλε πάρθηκε στο μοντάζ και σχεδόν τυχαία όταν ο μοντέρ πρότεινε αυτή την ιδέα στη Chadha, αφού διάβασε ένα άρθρο της σε μια εφημερίδα με θέμα την οικογένεια της και εικόνα την εν λόγω φωτογραφία.

3 Αυγούστου στους κινηματογράφους από τη Feelgood

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Gurinder Chadha
Σενάριο (βασισμένο στα βιβλία “Freedom at Midnight” των Larry Collins & Dominique Lapierre και “The Shadow Of The Great-Game – The Untold Story Of Partition” του Narendra Singh Sarila): Gurinder Chadha, Paul Mayeda
Berges, Moira Buffini
Παίζουν: Hugh Bonneville, Gillian Anderson, Manish Dayal, Michael Gambon, Simon Callow
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ben Smithard B.S.C
Μοντάζ: Victoria Boydell | Valerio Bonelli
Μουσική: A.R.Rahman
Σχεδιασμός Παραγωγής: Laurence Dorman
Κουστούμια: Keith Madden

Με την υποστήριξη του Creative Europe MEDIA. 


Στηρίξτε μας με το like σας!!!

Ακολουθήστε μας

Add a comment

Προτεινόμενα Video

 

 


  #ΦΙΛΙΚΑ SITE

Στηριξτε μας με το like σας!!!

 
 
  • ΝΕΑ ΑΡΘΡΑ

  • ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

Loading
Loading