ΑΒΒΑ – Ένα φαινόμενο γεμάτο μουσική και χρυσόσκονη από τα seventies - e-Stage.gr
Nov 23, 2017 Last Updated 12:49 PM, Nov 25, 2017

ΑΒΒΑ – Ένα φαινόμενο γεμάτο μουσική και χρυσόσκονη από τα seventies

Κατηγορία: Portrait ..Gallery

Από τη Βόρεια Ευρώπη, και συγκεκριμένα από την παγωμένη Σουηδία, ξεκινά το 1966 ένα όμορφο παραμύθι.

Όταν o μουσικός Benny Andersson  (keybords-φωνητικά) γνωρίζεται με τον Bjorn Ulvaeus (κιθάρα-φωνητικά) μέσα από κοινές δουλειές στο μουσικό χώρο, καθώς και την προώθηση συγκροτημάτων της εποχής, των οποίων τις δουλειές χειρίζονταν και προωθούσαν για λογαριασμό της δισκογραφικής Polar Music. Εκτός από καλοί μουσικοί, τα δύο παιδιά ήταν και καλοί στις δημόσιες σχέσεις, πολύ επιτυχημένος συνδυασμός στον καλλιτεχνικό χώρο.

Οι δύο φίλοι τα πήγαιναν πολύ καλά επαγγελματικά αλλά και προσωπικά, αφού και οι δύο είχαν σχέσεις με δύο πολύ όμορφα, ταλαντούχα και γλυκά κορίτσια. Ο Bjorn με την Agnetha Faltskog, πολύ καλή τραγουδίστρια με το Νο 1 hit της εποχής στη Σουηδία το” I was so in love” στις αποσκευές της, και ο Benny με την Anni-Frid Lyngstad η οποία έχοντας ξεκινήσει να τραγουδάει τζάζ, ήταν γνωστή ως η νικήτρια του πρώτου σε ακροαματικότητα talent show στη χώρα της. Οι επιτυχίες διαδέχονται η μία την άλλη για τα δύο ζευγάρια, αποκτούν αναγνωρισιμότητα. Πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς άλλωστε; Είναι νέοι,γελαστοί, λαμπεροί, όμορφοι, ταλαντούχοι, είναι όλοι μουσικοί με εμπειρία, έχουν τις χάρες όλες! Το ένα βήμα φέρνει το άλλο και έτσι κάπου εκεί, γεννιέται και η ιδέα να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό της Eurovision.

 Εδώ να πούμε, ότι τότε η Eurovision ήταν ένας διαγωνισμός που έχαιρε μεγάλης εκτίμησης. Μία καλή θέση και διάκριση ήταν αρκετά για να οδηγήσουν έναν τραγουδιστή ή ένα συγκρότημα προς την καταξίωση και τη διασημότητα. Καθόλου τυχαία λοιπόν η απόφαση των τεσσάρων παιδιών που φαίνεται να ισορροπούν άψογα τη φιλοδοξία με την εργατικότητα. Έτσι κι έγινε λοιπόν (που λέμε και στα παραμύθια), παίρνουν μέρος το 1973 με το τραγούδι Ring-ring το οποίο άρεσε, αλλά τους έδωσε την τρίτη θέση. Σαν όνομα του συγκροτήματος για τη συμμετοχή αυτή, χρησιμοποίησαν τα μικρά τους ονόματα. Ωραία η Τρίτη θέση, αλλά η πρώτη ακόμα καλύτερη σκέφτηκαν μάλλον, κι έτσι η τετράδα, επανακάμπτει την επόμενη χρονιά, το 1974, με το “Waterloo” και νέο όνομα που σχηματίστηκε από τα ακρωνύμια των ονομάτων τους.

Οι ABBA μόλις γεννήθηκαν! Το όνειρο γίνεται πραγματικότητα και μια τεράστια καριέρα ανοίγεται διάπλατα μπροστά τους, μετά τη νίκη τους στο διαγωνισμό. Το τραγούδι (Waterloo) έρχεται πρώτο, αρέσει, αγαπιέται από τον κόσμο και από εκείνη τη στιγμή, ακούγεται παντού. Έφεραν την πρώτη νίκη της Σουηδίας στο διαγωνισμό και παραμένουν ως σήμερα το πιο επιτυχημένο συγκρότημα που έχει λάβει μέρος στο διαγωνισμό.

Ο δρόμος ανοίγει και οι επιτυχίες διαδέχονται η μία την άλλη, η ανταπόκριση του κοινού θερμή (θα θέλαμε σελίδες ολόκληρες να μιλήσουμε για την πλούσια δισκογραφία τους). Πούλησαν πάνω από 381 εκατομμύρια άλμπουμ και singles παγκοσμίως, ενώ είναι το δεύτερο σε πωλήσεις συγκρότημα όλων των εποχών.

Ήταν το πρώτο Αγγλόφωνο συγκρότημα από μη-Αγγλόφωνη χώρα που απόλαυσε τέτοια διαρκή επιτυχία στους καταλόγους των Αγγλόφωνων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, Καναδά, Νότιο Αφρική, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και φυσικά Αγγλία, Ιρλανδία.

Πώς όμως βίωσαν αυτή την τεράστια επιτυχία τα ίδια τα παιδιά του συγκροτήματος;

Παρέμειναν ερωτευμένοι και μαζί, για πολλά χρόνια, ενώ αργότερα παντρεύτηκαν, το 1971 ο Bjorn με την Agnetha  και το 1978 o Benny με την Αnni.

Πολλοί άνθρωποι νομίζουν ότι η λαμπερή δημοσιότητα φέρνει μόνο ευτυχία σε αυτούς που αγγίζει με το μαγικό ραβδάκι της. Θεωρούν τα διάσημα πρόσωπα ευτυχισμένα, χωρίς άγχη, προβλήματα, φόβους. Νομίζουν ότι τα είδωλά τους γυρίζουν όλη μέρα καλοντυμένα μοιράζοντας αυτόγραφα και συνεντεύξεις, απολαμβάνοντας την πλούσια ζωή που τους εξασφαλίζουν οι επιτυχίες τους. Φαντάζονται ένα κόσμο πασπαλισμένο με χρυσόσκονη. Φυσικά και δεν είναι έτσι, αντιθέτως, όσο πιο μεγάλη η διασημότητα, τόσο πιο πολλές οι απαιτήσεις. Κάθε επιτυχία, κρύβει μέσα της το άγχος του επόμενου βήματος για κάθε καλλιτέχνη. Αυτονόητο είναι ότι υπό αυτό το βάρος, η προσωπική ζωή δοκιμάζεται έντονα και κάποιες φορές λυγίζει. Έτσι κι εδώ, το όμορφο παραμύθι κατέληξε σε διάλυση της προσωπικής ζωής και σε δύο διαζύγια, το 1978 και το 1981.

Ενώ βρίσκονταν στο απόγειο της καριέρας τους και απολάμβαναν στη σκηνή την τεράστια αγάπη εκατομμυρίων ανθρώπων, την ίδια στιγμή, η προσωπική τους ζωή και οι γάμοι τους κατέρρεαν. Μέχρι το 1982 που διαλύθηκε το συγκρότημα, είχαν τελειώσει και οι γάμοι τους.

Συνέχισαν χωριστά, μετά τη διάλυσή τους, τα αγόρια γράφοντας μουσική για το θέατρο, ενώ τα κορίτσια ακολούθησαν σόλο καριέρα.

Ενώθηκαν ξανά τη δεκαετία του ’90 μέσω της μουσικής τους που προσαρμόστηκε για το μιούζικαλ Mamma mia, το οποίο περιόδευσε όλο τον κόσμο, ενώ το 2008 γυρίστηκε η ομώνυμη ταινία που ήρθε πρώτη σε εισπράξεις για εκείνη τη χρονιά στο Ην. Βασίλειο.

Το 2005 τιμήθηκαν από τη Eurovision όταν το Waterloo επιλέχθηκε ως το καλύτερο τραγούδι στην ιστορία του διαγωνισμού.

Ας δούμε όμως λίγο το φαινόμενο ABBA λίγο πιο αναλυτικά και μέσα στην εποχή που το γέννησε. Ποια είναι τα συστατικά της επιτυχίας; Εγώ θα έλεγα αγάπη γι΄αυτό που κάνεις, ταλέντο, σκληρή δουλειά, κυνήγι των ευκαιριών και timing (να βρεθείς στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή).Η δεκαετία του ΄70 ήταν μια εποχή με τεράστια μουσική παραγωγή και ανάλογο ανταγωνισμό φυσικά. Το να κερδίσεις τη Eurovision, θα μπορούσε να μη σημαίνει και τίποτα, ξέρουμε πολλούς νικητές που δεν εξαργύρωσαν την επιτυχία τους και ξεχάστηκαν, άλλοι γρήγορα, άλλοι στο πέρασμα των χρόνων. Από την άλλη, οι ABBA προήλθαν από μη-Αγγλόφωνη χώρα, σημαντικό εμπόδιο αυτό για όποιον κυνηγούσε διεθνή καριέρα.

Και όμως, αυτοί οι τέσσερις, χωρίς ιδιαίτερη σκηνική παρουσία, κάνουν τη διαφορά. Τα videos της εποχής από τηλεοπτικά προγράμματα ή συναυλίες, δείχνουν τα αγόρια να βρίσκονται στο πλάνο τραγουδώντας χαμογελαστά ενώ παίζουν κιθάρα και πλήκτρα, ενώ τα κορίτσια περιφέρονται  στη σκηνή με αυτοσχέδια χορευτικά, και outfit ερασιτεχνικής έμπνευσης. Άλλοτε με λαμέ μπότες και ολόσωμες γυαλιστερές φόρμες χωρίς σουτιέν από μέσα, και άλλοτε με απλά φουστανάκια με γιακαδάκια σαν φοιτήτριες, με μαλλιά και μακιγιάζ στα όρια του επαγγελματικού αποτελέσματος. Ψηλές, όμορφες, ακομπλεξάριστες Σουηδές, στέκονταν η κάθε μία όρθια δίπλα στο σύντροφό της, ενώ στα ρεφρέν άλλαζαν θέσεις χαμογελώντας η μία στην άλλη!

Καθαρές clean-cut εικόνες, σε πλήρη αντιδιαστολή με αυτό που συμβαίνει σήμερα, όπου κάθε κίνηση είναι χορογραφημένη από επαγγελματία χορογράφο, και κάθε εμφάνιση μελετημένη μέχρι τη τελευταία λεπτομέρεια. Ήταν ο εαυτός τους,τα κορίτσια της διπλανής πόρτας, μία ξανθιά και μία μαυρομάλλα. Αυτό άρεσε, βοηθούσης και της εποχής «των λουλουδιών» βεβαίως, του ελεύθερου, ωραίου και ανεπιτήδευτου.

Pop-disco κομμάτια, με ωραία μουσική, χορευτικά, και στίχους που είχαν κάτι να πουν για τον έρωτα και το χωρισμό, την αγάπη και τον πόνο, αλλά και για το αίτημα για ελευθερία της εποχής, την κατάρριψη των κόμπλεξ και διαφόρων ταμπού. Ο άνθρωπος μόλις είχε πατήσει στο φεγγάρι, τίποτα δε φαινόταν δύσκολο και ακατόρθωτο!

Το μίνι κυριαρχούσε από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, απελευθερώνοντας τις γυναίκες, το μακιγιάζ ήταν έντονο και οι πρώτες βιομηχανίες καλλυντικών είχαν αρχίσει να πουλάνε σαν τρελές, οι άντρες άφηναν φαβορίτες και μακριά μαλλιά, ενώ τα σουτιέν καίγονταν στην πυρά στη Γαλλία στο όνομα του φεμινισμού. Είχες κάθε λόγο να ταυτιστείς με τις ψηλές Σκανδιναβές.

Ήταν συμπαθείς, δεν έκαναν σκάνδαλα, δεν τους έγραφαν οι εφημερίδες για τους λάθος λόγους, ήταν δύο ερωτευμένα και παντρεμένα ζευγάρια.

Οι ABBA δεν ακολούθησαν την εποχή τους, ήταν η εποχή τους, η απόλυτη ταύτιση με τα seventies.

Σήμερα, γύρω στα 65 τους, γράφουν ακόμα τραγούδια και όταν τους ρωτούν σε συνεντεύξεις για την περίπτωση επανένωσης τους συγκροτήματος, απορρίπτουν την ιδέα. Ίσως γιατί θέλουν να παραμείνουν στις καρδιές μας έτσι όμορφοι, λαμπεροί και επιτυχημένοι όπως τους ξέρουμε. Ίσως γιατί όταν έχεις ήδη αγγίξει την κορυφή, τι άλλο να ζητήσεις;

Στηρίξτε μας με το like σας!!!